Omdenken

Wat is Omdenken?

Omdenken is een manier van denken en doen, waarbij je kijkt naar de werkelijkheid zoals die is en onderzoekt wat je daarmee zou kunnen. Omdenken benadert een probleem als ruwe energie; frustratie die zijn vorm nog niet gevonden heeft. Je gebruikt de energie van het probleem voor iets nieuws.

Hoe werkt omdenken?

Van probleem naar mogelijkheid ‘Ja’ zeggen is de eerste stap van het omdenken. De dingen accepteren die je niet veranderen kunt, van een ‘ja-maar’ een ‘ja’ maken. Door dat te doen, maak je van een probleem een feit.

Daarna komt de tweede en laatste stap: maak van een ‘ja’ een ‘ja-en’. Maak van dat feit – waar je in eerste instantie dus last van had – een nieuwe mogelijkheid. Vanaf het moment dat een situatie is omgedacht, ontstaat er een mooie paradox. Vanaf dan geldt namelijk: hoe meer probleem, des te beter.

Hoe werkt omdenken voor Dankers Special Cases?

Om van probleem naar mogelijkheid te gaan moeten we als eerste het probleem in kaart brengen.

In dit geval is dat niet moeilijk: vanaf maart 2020 had Dankers, net als veel andere bedrijven, te maken met een omzetdaling door het toeslaan van de coronacrisis. Veel bedrijven hielden de hand op de knip voor wat betreft investeringen en in ons geval was dat duidelijk zichtbaar in de behaalde omzet.

De eerste stap van het omdenken: ‘ja’ zeggen tegen het probleem en accepteren dat je dit niet kunt veranderen.

Dit is in het geval van de coronacrisis niet heel moeilijk. Deze crisis heeft het hele land in een houdgreep genomen en daar is niets aan te veranderen door Dankers.

De tweede en laatste stap: maak van een ‘ja’ een ‘ja-en’.

Dit is de stap waar het omdenken gaat beginnen. Dankers heet officieel: Dankers Special Case Products B.V. maar als handelsnaam wordt Dankers Special Cases gebruikt. Deze naam is destijds (inmiddels 25 jaar geleden) niet voor niets gekozen en kan op twee manier uitgelegd/vertaald worden. Namelijk: “ Dankers Speciale Koffers” en “Dankers Speciale Gevallen”. In Google Translate wordt: ‘Special Cases’ zelfs vertaald naar ‘Speciale gevallen’. De naam is dus gekozen met voortschrijdend inzicht en is in het geval van een crisis uitstekend in te zetten voor deze ‘Speciale Gevallen’.

Dankers heeft hiervoor eens goed gekeken naar welke productiecapaciteit aanwezig is en op welke manieren deze ingezet zou kunnen worden. Na deze inventarisatie is nagedacht over producten waar veel vraag naar was. In het geval van de coronacrisis is behoefte aan veel verschillende beschermingsproducten zoals hand gel, mondkapjes, desinfecterende spray, etc. Dit zijn producten die ver van Dankers af staan en zelfs als ‘Special Cases’ niet in aanmerking komen. Uiteindelijk is besloten om de productiecapaciteit van de lasermachine in te gaan zetten voor het maken van ‘protectieschermen’. Onze salesmedewerkers zijn campagne gaan voeren voor de verkoop van protectieschermen en hier bleek al snel grote vraag naar te zijn. Niet alleen uit Nederland maar ook vanuit het buitenland was er veel interesse. Hieruit bleek dat er veel vraag was naar standaard schermen met of zonder voetjes die op een desk of balie geplaatst of opgehangen konden worden. Daarna zijn er een viertal afmetingen als standaard aangemerkt en op de website geplaatst waarbij de klant kan kiezen uit een scherm met of zonder ‘doorgeef uitsparing’. Eventueel zijn er ook klemmen te bestellen om de schermen vast te monteren op een tafel of bureau.

Door onze productiecapaciteit en omdenken in ‘Special Cases’ zijn we ook in staat om klanten te bedienen die niet uit de voeten kunnen met het standaard assortiment protectieschermen. Daardoor is het mogelijk schermen te produceren met compleet andere afmetingen, schermen geplaatst in een frame voorzien van wielen, etc.

Door het leveren van deze nieuwe producten hebben wij veel nieuwe klanten blij kunnen maken. Zo staan onze schermen bij heel diverse afnemers zoals callcenters, horeca, kappers, universiteiten, pedicures, recruitmentconsultancy, winkels, laboratoria en ga zo maar door.

Het succes van de protectieschermen heeft o.a. geleidt tot een aantal grote orders. Vandaar dat wij kunnen stellen dat we in de maand juli 2020 de hoogste omzet hebben gerealiseerd in het 25-jarig bestaan van het bedrijf. Een prestatie waar we trots op zijn!

Maak van het feit – waar je in eerste instantie dus last van had – een nieuwe mogelijkheid, vanaf dan geldt namelijk: hoe meer probleem, des te beter.

Voor deze uitspraak geldt dat dit helemaal op ons van toepassing is, en toch is de laatste regel behoorlijk tegenstrijdig en heeft het een wrange bijsmaak.

Voor ons als bedrijf is het inderdaad heel gunstig dat het “probleem” , de coronacrisis dus, nog een tijdje blijft voorduren, immers in het jargon van het omdenken: hoe meer probleem, des te beter.

Toch is het wrang om te hopen dat zo’n ernstige crisis waarbij veel mensen ziek worden of zelfs overlijden en waarbij heel veel bedrijven in de problemen zijn gekomen, zo lang mogelijk blijft voortduren en steeds groter wordt.

Daarom zijn we, nu de crisis hopelijk in de laatste fase beland is, ook weer volop aan het inzetten op onze core business namelijk: de koffers!

De conclusie: wij hebben bewezen prima in staat te zijn om te “omdenken” en ons voordeel te halen uit een probleem, maar zijn ook weer in staat om te “on-omdenken” als dit probleem voorbij gaat.

KORTOM: OMDENKEN HEEFT ONS VEEL GEBRACHT.

WE WENSEN IEDEREEN EEN GOEDE GEZONDHEID EN VEILIG CONTACT TOE (mede door het gebruik van onze schermen ☺ ), EN HOPEN DAT DE CRISIS BINNENKORT ACHTER ONS LIGT!

Meer weten over omdenken? Kijk op www.omdenken.nl

Comments are closed.

This site is registered on wpml.org as a development site.