Enkele keren per jaar mailen wij onze relaties een nieuwsbrief. De nieuwsbrieven archiveren wij op deze pagina van de website zodat u ze nog eens kan doorlezen.
Wat is Omdenken?
Omdenken is een manier van denken en doen, waarbij je kijkt naar de werkelijkheid zoals die is en onderzoekt wat je daarmee zou kunnen. Omdenken benadert een probleem als ruwe energie; frustratie die zijn vorm nog niet gevonden heeft. Je gebruikt de energie van het probleem voor iets nieuws.
Hoe werkt omdenken?
Van probleem naar mogelijkheid ‘Ja’ zeggen is de eerste stap van het omdenken. De dingen accepteren die je niet veranderen kunt, van een ‘ja-maar’ een ‘ja’ maken. Door dat te doen, maak je van een probleem een feit.
Daarna komt de tweede en laatste stap: maak van een ‘ja’ een ‘ja-en’. Maak van dat feit – waar je in eerste instantie dus last van had – een nieuwe mogelijkheid. Vanaf het moment dat een situatie is omgedacht, ontstaat er een mooie paradox. Vanaf dan geldt namelijk: hoe meer probleem, des te beter.
Hoe werkt omdenken voor Dankers Special Cases?
Om van probleem naar mogelijkheid te gaan moeten we als eerste het probleem in kaart brengen.
In dit geval is dat niet moeilijk: vanaf maart 2020 had Dankers, net als veel andere bedrijven, te maken met een omzetdaling door het toeslaan van de coronacrisis. Veel bedrijven hielden de hand op de knip voor wat betreft investeringen en in ons geval was dat duidelijk zichtbaar in de behaalde omzet.
De eerste stap van het omdenken: ‘ja’ zeggen tegen het probleem en accepteren dat je dit niet kunt veranderen.
Dit is in het geval van de coronacrisis niet heel moeilijk. Deze crisis heeft het hele land in een houdgreep genomen en daar is niets aan te veranderen door Dankers.
De tweede en laatste stap: maak van een ‘ja’ een ‘ja-en’.
Dit is de stap waar het omdenken gaat beginnen. Dankers heet officieel: Dankers Special Case Products B.V. maar als handelsnaam wordt Dankers Special Cases gebruikt. Deze naam is destijds (inmiddels 25 jaar geleden) niet voor niets gekozen en kan op twee manier uitgelegd/vertaald worden. Namelijk: “ Dankers Speciale Koffers” en “Dankers Speciale Gevallen”. In Google Translate wordt: ‘Special Cases’ zelfs vertaald naar ‘Speciale gevallen’. De naam is dus gekozen met voortschrijdend inzicht en is in het geval van een crisis uitstekend in te zetten voor deze ‘Speciale Gevallen’.
Dankers heeft hiervoor eens goed gekeken naar welke productiecapaciteit aanwezig is en op welke manieren deze ingezet zou kunnen worden. Na deze inventarisatie is nagedacht over producten waar veel vraag naar was. In het geval van de coronacrisis is behoefte aan veel verschillende beschermingsproducten zoals hand gel, mondkapjes, desinfecterende spray, etc. Dit zijn producten die ver van Dankers af staan en zelfs als ‘Special Cases’ niet in aanmerking komen. Uiteindelijk is besloten om de productiecapaciteit van de lasermachine in te gaan zetten voor het maken van ‘protectieschermen’. Onze salesmedewerkers zijn campagne gaan voeren voor de verkoop van protectieschermen en hier bleek al snel grote vraag naar te zijn. Niet alleen uit Nederland maar ook vanuit het buitenland was er veel interesse. Hieruit bleek dat er veel vraag was naar standaard schermen met of zonder voetjes die op een desk of balie geplaatst of opgehangen konden worden. Daarna zijn er een viertal afmetingen als standaard aangemerkt en op de website geplaatst waarbij de klant kan kiezen uit een scherm met of zonder ‘doorgeef uitsparing’. Eventueel zijn er ook klemmen te bestellen om de schermen vast te monteren op een tafel of bureau.
Door onze productiecapaciteit en omdenken in ‘Special Cases’ zijn we ook in staat om klanten te bedienen die niet uit de voeten kunnen met het standaard assortiment protectieschermen. Daardoor is het mogelijk schermen te produceren met compleet andere afmetingen, schermen geplaatst in een frame voorzien van wielen, etc.
Door het leveren van deze nieuwe producten hebben wij veel nieuwe klanten blij kunnen maken. Zo staan onze schermen bij heel diverse afnemers zoals callcenters, horeca, kappers, universiteiten, pedicures, recruitmentconsultancy, winkels, laboratoria en ga zo maar door.
Het succes van de protectieschermen heeft o.a. geleidt tot een aantal grote orders. Vandaar dat wij kunnen stellen dat we in de maand juli 2020 de hoogste omzet hebben gerealiseerd in het 25-jarig bestaan van het bedrijf. Een prestatie waar we trots op zijn!
Maak van het feit - waar je in eerste instantie dus last van had - een nieuwe mogelijkheid, vanaf dan geldt namelijk: hoe meer probleem, des te beter.
Voor deze uitspraak geldt dat dit helemaal op ons van toepassing is, en toch is de laatste regel behoorlijk tegenstrijdig en heeft het een wrange bijsmaak.
Voor ons als bedrijf is het inderdaad heel gunstig dat het “probleem” , de coronacrisis dus, nog een tijdje blijft voorduren, immers in het jargon van het omdenken: hoe meer probleem, des te beter.
Toch is het wrang om te hopen dat zo’n ernstige crisis waarbij veel mensen ziek worden of zelfs overlijden en waarbij heel veel bedrijven in de problemen zijn gekomen, zo lang mogelijk blijft voortduren en steeds groter wordt.
Daarom zijn we, nu de crisis hopelijk in de laatste fase beland is, ook weer volop aan het inzetten op onze core business namelijk: de koffers!
De conclusie: wij hebben bewezen prima in staat te zijn om te “omdenken” en ons voordeel te halen uit een probleem, maar zijn ook weer in staat om te “on-omdenken” als dit probleem voorbij gaat.
KORTOM: OMDENKEN HEEFT ONS VEEL GEBRACHT.
WE WENSEN IEDEREEN EEN GOEDE GEZONDHEID EN VEILIG CONTACT TOE (mede door het gebruik van onze schermen ☺ ), EN HOPEN DAT DE CRISIS BINNENKORT ACHTER ONS LIGT!
Meer weten over omdenken? Kijk op www.omdenken.nl
Iedereen heeft ermee te maken.
Overheid, horeca, productiebedrijven, kantoren, winkeliers, opticiens, zorginstellingen, etc. Werknemers willen een optimale persoonlijke bescherming tegen besmetting met het coronavirus COVID-19 en werkgevers hebben de verplichting om maatregelen te treffen om werkplekken en werkomgeving hierop zo goed mogelijk tegen corona verspreiding in te richten.
Wat kun je doen?
Bescherm je werkplek, bureau of balie met een staand of hangend plexiglas corona scherm.
Denk hierbij aan een verplaatsbare staand of hangend plexiglas hygiëne scherm welke eenvoudig op een werkplek, spreektafel of bureau geplaatst kan worden. Tevens kunnen deze zelfde corona schermen aan het plafond worden gehangen en zodoende direct contact, zoals mondvocht dat tijdens spreken, niesen en kuchen/hoesten de ruimte inkomt, voorkomt.
Aan de onderzijde voorzien van een voldoende grote uitsparing om b.v. kabels van beeldschermen door te voeren of als doorgeefruimte te laten fungeren voor b.v. documenten aan de collega die tegenover je zit.
Voornoemd losstaand plexiglas corona scherm is in 4 standaard afmetingen snel leverbaar en zowel staand als hangend toe te passen. Door eenvoudige montage (zonder gereedschap) van de bijgeleverd voetjes is dit plexiglas scherm klaar voor staand gebruik. Mocht u het scherm willen ophangen dan zijn er reeds ophanggaatjes voorzien op de plaats waar de voetjes gemonteerd kunnen worden.
U draait het paneel om en het kan met behulp van kabel en haakjes (los bij te bestellen) worden opgehangen aan b.v. uw systeemplafond. Multifunctioneel en heel flexibel dus, één corona scherm met twee toepassingsmogelijkheden.
Protectie scherm | Vanaf 1 stuk | Vanaf 5 stuks | Vanaf 10 stuks | Vanaf 25 stuks | Vanaf 50 stuks | Vanaf 100 stuks |
750x600mm | €45,00 | €38,25 | €26,50 | €20,75 | €18,25 | €15,95 |
900x600mm | €49,95 | €41,25 | €29,95 | €23,75 | €20,95 | €18,75 |
1000x800mm | €78,50 | €54,00 | €41,00 | €35,50 | €31,00 | €29,25 |
1200x800mm | €94,25 | €69,75 | €55,95 | €50,25 | €45,50 | €41,95 |
Grotere aantallen op aanvraag. Prijzen excl. BTW, af fabriek
*Deze schermen zijn zowel staand als hangend toe te passen! Eventueel ook kosteloos uit te voeren met een “doorgeef uitsparing” tbv een balie of werkplek. Bovenstaande prijzen zijn incl. voetjes voor staand gebruik. Voor orders onder de €115 rekenen wij een kleine order bijdrage van €11,50 per order.
Voorjaar 1992
Vastlopend in de carrièreontwikkeling bij mijn toenmalige werkgever kwam ik op het idee om een bedrijf op te zetten in de vervaardiging van flightcases, robuuste handgemaakte koffers en kisten, welke bestand zijn tegen intensief en robuust gebruik.
Met mijn technische ervaring, twee rechter handen en kritische kijk op kwaliteit had ik de belangrijkste ingrediënten in mijn bezit om deze uitdaging aan te gaan.
Op 21 augustus 1992 is de eerste inschrijving bij de KvK een feit. Dankers Flightcases Oisterwijk is officieel … en nu aan de bak.
Voorlopig nog in de avonduren en weekenden i.c.m. mijn vaste baan die ik nog niet durfde op te zeggen. En dat alles in het schuurtje achter het huis of bij mijn ouders als ik meer ruimte nodig had.
Ik ging natuurlijk contact leggen met vrienden en bekenden die op belangrijke posities zaten bij hun werkgevers. Dit resulteerde meteen in een contact met de GGD ambulancedienst die nieuwe koffers nodig hadden. Na de nodige onderhandelingen ontving ik de opdracht de ambulances van nieuwe koffers te voorzien. Dit was meteen het eerste serieuze project in mijn nog korte zelfstandige periode.
Voorjaar 1995
Na drie jaar op deze manier te hebben gewerkt heeft een vriend van mij, een full time ondernemer, mij geadviseerd om door te pakken, mijn baan op te zeggen en volledig zelfstandig te worden.
Na alle risico’s te hebben geïnventariseerd is dan uiteindelijk de sprong in het diepe gewaagd.
1 juni 1995 is de oprichting van het huidige bedrijf Dankers Special Case Products BV dan ook een feit.
Bedrijfsruimte gezocht op het industrieterrein en de gereedschappen en machines verhuisd van het schuurtje thuis naar de nieuwe locatie. Maar ook de huisstijl aangepast en een eenvoudige brochure laten maken.
Nieuwe ontwikkelingen bij de GGD, een samenwerkingsproject tussen huisarts en GGD, hebben ertoe geleid dat er een spoedkoffer werd ontwikkeld voor huisartsen die landelijk werd verkocht om de samenwerking tussen huisartsen en GGD’s beter op elkaar af te stemmen. De materialen die beide partijen gebruikten sloten op elkaar aan. De gebruikte materialen van de huisarts werden vanuit de ambulance ter plekke aangevuld zodat deze weer compleet was voor een volgende noodsituatie. Betreffende koffer is ook aan een extreme test onderworpen tijdens een expeditie op de K2 en glansrijk uit de test gekomen getuige bijgaand schrijven van expeditie arts Ronald Hulsenbosch.
In 1996 kwam een nieuwe markt, flexwerken, op en kwam ik via een lead terecht bij een projectinrichter die het nieuwe kantoor van Interpolis mocht gaan inrichten op het gebied van flexwerkplekken. Omdat in deze nieuwe stijl van werken niemand meer een eigen werkplek zou hebben en dus ook geen eigen bureaulade voor persoonlijke spullen werden alle werknemers voorzien van een “flexkoffer” om deze spullen in op te kunnen bergen. Deze koffer werd aan het begin van de werkdag uit een persoonlijke locker gehaald en er werd een vrije werkplek gezocht.
Uiteindelijk is de opdracht voor 1500 koffers naar Dankers Special Case Products BV gegaan en hebben we het daarmee van 2 andere gerenommeerde kofferfabrikanten gewonnen.
Dit was de meest belangrijke deal voor Dankers Special Cases die ertoe heeft geleid dat we nu, 25 jaar later, een zeer breed georiënteerd bedrijf hebben opgebouwd met een groot assortiment aan duurzame verpakkingen zoals kunststof koffers, aluminium koffers/kisten, etc. Maar ook de productie van schuiminterieurs en andere kofferinterieurs hebben we in eigen huis welke d.m.v. moderne technieken worden vervaardigd.
Ook het personeelsbestand is in de loop der jaren noodzakelijk mee gegroeid.
Al met al, ontwikkelingen die door onze klanten de afgelopen jaren zeer gewaardeerd zijn en ons in staat stellen om snel en adequaat te voorzien in de behoefte van een verpakking op maat t.b.v. product bescherming, sales, presentatie, etc.
Ook de investering in een uitgekiend ERP pakket zorgt ervoor dat uw aanvragen snel kunnen worden omgezet naar een passende offerte. Ik heb het stokje doorgegeven en zal langzaamaan gaan afbouwen.
Mijn opvolger en compagnon Bart Laurijssen, bij de meesten van u al wel bekend, zal op dezelfde voet het bedrijf voorzetten zodat hij u tot in lengte van jaren van de kwaliteitsproducten van Dankers Special Case Products kan blijven voorzien.
Ik heb eind jaren 80, begin jaren 90 samen met Ad bij Hurks Staalbouw in Veldhoven gewerkt. Daar waren we dus al collega’s. Na mijn vertrek daar ben ik Ad een beetje uit het oog verloren maar doordat we allebei in Oisterwijk woonden kwamen we elkaar nog wel regelmatig tegen. Toen hij in 1995 voor zichzelf was begonnen in de kofferbranche en iemand nodig had voor o.a. de administratie kwam hij dus bij mij terecht. In 1996 ben ik bij Dankers gaan werken dus ik kan wel zeggen dat ik er al vanaf het eerste uur bij ben.
In het begin combineerde ik de werkzaamheden bij Dankers nog met een andere parttime baan maar die heb ik al snel opgezegd zodat ik meer tijd had om bij Dankers te werken. Want de groei zat er al snel in. Van een container achter in de werkplaats werd een echt kantoor aan de andere kant van het pand in de Belgiëstraat in gebruik genomen.
Vanaf die tijd is er veel veranderd in het bedrijf. Er zijn verschillende collega’s in dienst gekomen en ook weer vertrokken. De productieruimte is diverse keren uitgebreid door steeds een stukje erbij te huren. Van alle papieren documenten zijn we overgegaan op zoveel mogelijk digitaal. De klantenkring is groter en diverser geworden. Het Excel systeem voor orders is veranderd in een ERP systeem speciaal ingericht voor de werkprocessen bij Dankers. Vorig jaar is het bedrijf verhuisd naar een gloednieuw pand aan de Schijfstraat en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maar voor mijzelf is er op het gebied van werk ook veel veranderd in de loop der jaren. Zo ben ik mij, naast de financiële administratie, meer gaan richten op de inkoop en orderverwerking. Door het groeien van het aantal medewerkers heb ik me laten bijscholen in “personeel en organisatie”. De laatste jaren is daar ook zeker nog een groot aandeel in marketing bijgekomen. Er natuurlijk alle overige taken die horen bij een “office manager”.
Al met al kan ik zeggen dat ik nog steeds met veel plezier bij Dankers werk en uitkijk naar het jubileum en de komende jaren waarin Bart het stokje van Ad over gaat nemen.
Ik ben Gregor en ik werk nu een kleine 10 jaar voor Dankers. Ik ben begonnen als leerling in de productie om alle werkzaamheden onder de knie te krijgen. Sinds enkele jaren heb ik er op de werkvloer enkele taken bij gekregen zoals het ervoor zorgen dat onze klanten de producten netjes en op tijd krijgen. Daarnaast heb ik met plezier nieuwe collega’s ingewerkt in deze periode.
Sinds enkele jaren zijn wij als bedrijf gemoderniseerd wat op de werkvloer echt merkbaar is. Hierdoor wordt het werk nog efficiënter en meer gecontroleerd uitgevoerd.
Na de verhuizing zijn we er in productie echt op vooruit gegaan. We kunnen als team in de productie goed met elkaar overweg en zijn goed op elkaar ingespeeld. Ik zie er dan ook naar uit hoe we de komende 10 jaar verder kunnen groeien binnen ons bedrijf.
Sinds 2013 ben ik werkzaam bij de firma. Daarvoor ben ik voornamelijk in de bouwmaterialen actief geweest en uiteindelijk een jaar in de reparatie harsen voor autoruiten. Via de harsen ben ik in contact gekomen met Dankers. Wij zochten destijds voor onze producten een maatwerkoplossing waarin de reparatiesets konden worden verkocht / verzonden. Tijdens de 1e ontmoeting bij Dankers was meteen mijn interesse gewekt in de wijze waarop zoiets tot stand kwam. Ik had daarvoor namelijk via mijn hobby (drive-in show) zelf ook al eens wat flightcases gebouwd voor mijn geluids- en lichtapparatuur. Maar de productie mogelijkheden en ontwikkelingen bij Dankers Special Cases is toch wel een heel andere verhaal dan thuis met een cirkelzaag en een stanley mes.
Toen Ad Dankers uiteindelijk op zoek was naar iemand om de verkoop te versterken en wellicht met het oog op de toekomst de firma over te dragen was dit een logische stap en een kans die ik niet kon laten liggen.
Ik ben nu dus inmiddels 7 jaar verder en ontdek nog steeds elke keer nieuwe mogelijkheden en ontwikkelingen . En dat is ook iets wat voor mensen die niet in de verpakking / koffer branche zitten moeilijk te bevatten is. Dit had ik overigens zelf ook voordat ik hier in terecht kwam. Het is zoveel meer dan een doos of koffer met een vulling. Je kunt zoveel kanten op om tot de beste uitvoering te komen. En om dit zoveel mogelijk te vertalen naar de wensen van de klant, is iedere keer weer een leuke uitdaging. De grote, trouwe, groeiende klantenkring is dan ook het bewijs dat Dankers Special Cases daar goed in is. Ook naar de toekomst toe zullen wij telkens weer accelereren om zo het beste voor de klant te ontwikkelen.
De afgelopen 7 jaar, en met name het afgelopen jaar, is er dan ook veel gebeurd bij Dankers. We zijn verhuisd naar een nieuw bedrijfspand, wat beter aansluit bij de ontwikkeling van Dankers en klaar is voor de toekomst. Daarbij ben ik inmiddels officieel mede eigenaar en zal in de komende jaren het stokje in zijn geheel gaan overnemen. Ook investeren we doorlopend in de ontwikkeling van machines en software om zo iedere keer weer nieuwe mogelijkheden te bieden aan onze klanten zodat we een totaal concept kunnen blijven bieden.
Het zijn spannende tijden maar ook zeer leerzaam en leuk om samen met Ad Dankers en het voltallige team van Dankers te mogen ervaren en doormaken. We bestaan dit jaar al weer 25 jaar en dat ik daar een deel van uit mag maken is iets waar ik trots op ben. Maar degene die hierin helemaal trots mag zijn is Ad Dankers aangezien zijn principes, werkwijze en gedrevenheid al die voorgaande jaren ervoor heeft gezorgd dat we staan waar we nu staan!
Op naar het volgende jubileum met nog vele mooie projecten die wij samen met onze klanten en leveranciers mogen aangaan de komende tijd!
“Dankers, Just in Case!”
Wat is de kunst van het goed verpakken van producten?
Dit is een vraag die Dankers kan beantwoorden omdat wij al jaren ervaring hebben met het verpakken van de meest uiteenlopende producten.
U hebt bijvoorbeeld met veel innovatie een nieuw product ontwikkeld. Dan is het een grote teleurstelling als het product beschadigd aankomt bij uw klant doordat de verpakking niet optimaal is.
Om een verpakking met optimale bescherming te realiseren moet u bij Dankers zijn. U heeft er dan zelf geen omkijken meer naar.
Hoe gaan we te werk?
Dit is afhankelijk van diverse factoren zoals de mate van bescherming, het aantal producten, de afmeting, etc.
Daarom laten we in een aantal voorbeelden zien hoe we een verpakking ontwikkelen speciaal voor ùw product.
“Kraansleutelkoffer”
Onze klant heeft gereedschap laten ontwikkelen om speciale kranen te openen en af te sluiten. Omdat dit geen standaard gereedschap is, wordt er geen verpakking mee geleverd. Dankers heeft voor dit gereedschap een koffer met maatwerk interieur verzorgd. We starten met het maken van een afspraak in onze showroom. De producten ter verpakking worden meegenomen zodat we samen kunnen kijken naar een geschikte standaard koffer in de juiste maatvoering. Hierbij worden alle randvoorwaarden zoals gewicht, gebruiksomgeving, weersinvloeden e.d. meegenomen. Ook de materialen welke we in de koffer gaan gebruiken worden besproken. Dit noemen we het interieur van de koffer. Zodra dit is bepaald gaan wij de contour(en) van uw equipment tekenen. Op deze manier kunnen we de definitieve indeling bepalen op een zo efficiënt mogelijke manier. Wanneer deze indeling daarna door de klant akkoord is bevonden, kunnen wij de productie in gang zetten.
Voorbeeld tekening
“GRS Toolbox”
Wij hebben voor GRS products B.V. een “toolbox” ontwikkeld t.b.v. diverse gereedschappen c.q. entree tools. In overleg met de klant wordt gekeken welke koffer/box het meest geschikt is voor het gebruik van de toolset. Hierin wordt volledig rekening gehouden met de vaak specifieke eisen van de klant, die vrijwel altijd uniek zijn. In dit geval waren dat de bescherming van de producten en het gebruiksgemak maar ook een duidelijke uitstraling, waarbij de corporate identity van belang was.
Voor deze klant is gekozen voor een degelijke toolbox met een interieur op maat zodat de vele transporten door de onderhoudsmonteurs veilig kunnen plaatsvinden. Om de gewenste uitstraling te verkrijgen is gekozen voor een bedrukking in zeefdruk van het bedrijfslogo op het deksel en een lasergravering in het dekselschuim.
Dit zijn 2 voorbeelden van verpakkingen die de ontwerpers van Dankers in samenspraak met de klant ontwikkeld hebben.
Hieruit blijkt dat u alle zorgen voor een optimale bescherming aan ons kunt overlaten.
Op basis van het eisenpakket zoals bescherming en onderscheidend vermogen wordt een verpakking in een gefaseerd proces ontwikkeld waarbij zoveel mogelijk wordt uitgegaan van standaard producten. Hierdoor wordt de levertijd vaak verkort en wordt de verpakking kosteneffectief. Bovendien raken uw producten niet beschadigd tijdens transport en wordt meetbare en onmeetbare (aantasting van uw imago) schade voorkomen.
“Nespresso koffer”
Uit voorgaande blijkt dat het bij veel hoogwaardige producten niet altijd simpel is om met de juiste verpakkingsoplossing te komen.
Er zijn producten die bijvoorbeeld heel groot zijn of afwijkende afmetingen hebben en hierdoor niet te verpakken zijn in gestandaardiseerde koffers.
Of er worden vanuit de klant zeer specifieke eisen gesteld aan ruimte, efficiency, uitstraling, gebruiksgemak, veiligheid of een combinatie van deze factoren.
Dit was het geval bij een verpakkings- en transportaanvraag van Nespresso voor hun koffiemachines. Door deze producent van koffiemachines werden er specifieke eisen gesteld waardoor deze machines op tijd, onbeschadigd en gebruiksklaar bij de klanten afgeleverd zouden moeten worden. Hiervoor is door de ontwerpers van Dankers een maatwerkoplossing ontwikkeld die uitstekend aan de eisen voldoet en tevens voorziet in de uitstraling die vanuit de klant gewenst is.
Er is een koffer ontwikkeld die qua maatvoering exact aan de machine aangepast is zodat deze niet kan gaan schuiven tijdens het transport.
M.b.t. de uitstraling is gekozen voor een klassiek grijze kleur koffer met aluminium profielen en zilverkleurige sloten. Dit sluit naadloos aan bij de koffiemachines die door Nespresso ontwikkeld worden.
De eenvoudige bedrukking van het merk “Nespresso” maakt deze koffers helemaal af. Helder en chique.
Waarom kiezen voor Dankers?
DANKERS: developers and performers in customized industrial packaging!!
Duurzaamheid door Dankers!
Waarom is een kunststof koffer niet slechter voor het klimaat dan een kartonnen doos?
Onze kunststof koffers worden gemaakt van PP polypropyleen.
Dit is herkenbaar aan de volgende SPI resin identificatie code:
Polypropyleen is een redelijk stijf en taaie kunststof. Het is bestendig tegen hoge temperaturen en tegen chemische oplossingen en zuren. Bovendien is polypropyleen bestand tegen de groei van bacteriën en kan het, na verhitting, elke vorm aannemen.
Het materiaal is dan ook perfect geschikt voor het fabriceren van kunststof koffers.
Polypropyleen is prima recyclebaar
Polypropyleen is een oliehoudend materiaal dat tevens uitstekend te recyclen is. Na het recyclen blijft er een granulaat over waar in de kunststofindustrie weer nieuwe producten van gemaakt worden, bijvoorbeeld lepeltjes, bloempotjes, e.d.
Onze kunststof koffers komen, na een lang en intensief leven, dus niet in het milieu terecht maar worden gerecycled en weer opnieuw gebruikt! Daardoor is een kunststof koffer van polypropyleen dus vaak duurzaam.
Bron: recycling.nl
Kunststof koffer Kunststof granulaat Kunststof lepeltjes
Wat doet Dankers om zo weinig mogelijk energie te verbruiken?
Sinds 1 januari 2019 zijn we gevestigd in een gloednieuw pand wat op het gebied van energiebesparing een heel grote sprong voorwaarts is. Dit was natuurlijk ook een goede aanleiding om alle ruimtes zo duurzaam mogelijk in te richten.
Zo bestaan de ramen uit maar liefst 3 lagen glas waardoor in de winter de warmte binnen blijft en dus minder energie verbruikt wordt aan het verwarmen van de ruimtes.
Het hele pand is optimaal geïsoleerd en de verdiepingsvloer is voorzien van vloerverwarming waardoor de temperatuur gelijkmatig verdeeld wordt en we er dus warmpjes bijzitten.
Energiezuinig verlichten d.m.v. led-lampen
Ledlampen zijn 85% zuiniger dan gloeilampen en verbruiken 75% minder stroom dan halogeenlampen.
De impact van verlichting op het milieu ontstaat voor het grootst deel (99%) door de elektriciteit die nodig is om lampen te laten branden.
Bron: milieucentraal.nl
Door het efficiënt verlichten van ons gehele bedrijfspand wordt dus niet alleen flink bespaard maar wordt ook het energieverbruik een heel stuk lager.
Van deze voordelen willen we optimaal gebruik maken, dus hebben we ons hele pand van onder tot boven, van de kantoren tot de productiehal, voorzien van energiezuinige led-panelen en – lichtlijnen.
Led panelen op de verdieping Led lichtlijn in de productiehal
Hoe is de afvalverwerking bij Dankers geregeld?
Afvalscheiding is het scheiden en gescheiden afgeven van afvalstoffen die ontstaan tijdens het productieproces.
Het doel hiervan is het afval zo geschikt mogelijk te maken voor materiaal hergebruik, product hergebruik of het gebruik van afvalstoffen als brandstof.
Hierdoor nemen we onze maatschappelijke verantwoordelijkheid en dragen wij bij aan het realiseren van de circulaire economie waarbij afgedankte producten en materialen worden hergebruikt of gerecycled tot grondstof.
Bron: afvalcirculair.nl
Wij produceren o.a. koffers op maat voorzien van een maatwerk interieur. De afvalstoffen die tijdens dit productieproces ontstaan zijn bijvoorbeeld hout, aluminium en schuim.
Het plastic, hout, papier, aluminium, schuim en restafval is makkelijk te sorteren en wordt gescheiden aangeboden voor recycling.
Zijn er nog andere punten waar we op letten?
Om ervoor te zorgen dat er zo weinig mogelijk plastic flesjes gebruikt en dus weggegooid worden hebben we voor elk personeelslid een eigen kleur drinkfles aangeschaft. Het kraanwater is hier heerlijk en het milieu wordt niet onnodig belast dus het mes snijdt aan twee kanten.
Iedereen zijn eigen dopper!
Kortom: we doen er alles aan om het milieu zo min mogelijk te belasten!
Rutgers|Kenniscentrum op het gebied van seksualiteit heeft als doel het verbeteren van de seksuele gezondheid van mensen in Nederland en buiten Nederland. Dit gaat verder dan het voorkomen van soa’s, ongewenste zwangerschappen en seksuele problemen. Het gaat ook over gelijkwaardig en gewenst seksueel contact, zonder dwang, geweld of discriminatie.
De link tussen het verbeteren van de seksuele gezondheid van mensen en de koffers van Dankers is misschien niet zo voor de hand liggend maar toch bestaat deze al jaren.
Rutgers is in contact gekomen met Dankers omdat zij op zoek waren naar een manier om diverse voorbehoedmiddelen op een eenvoudige en doeltreffende manier te presenteren.
Bij de ontwikkeling van de koffer is uitvoerig overleg geweest tussen Dankers en Rutgers om tot een product te komen waarbij alle anticonceptiemiddelen op een overzichtelijke manier in de koffer geplaatst worden en makkelijk uitgenomen kunnen worden. Tevens is een oplossing gevonden om het documentatiemateriaal mee te leveren. Dit is in het deksel geplaatst achter twee elastieken banden zodat dit na gebruik weer eenvoudig teruggeplaatst kan worden maar toch stevig op zijn plaatst wordt gehouden bij het vervoer van de koffer.
De anticonceptiekoffer van Rutgers is echt een begrip aan het worden. Zo’n 15 jaar geleden kwam Rutgers met deze vuurrode koffer vol anticonceptiemiddelen en een penismodel om een condoomdemonstratie mee te doen.
'De koffer in’ stond er toen op gedrukt; tegenwoordig bevat de koffer de tekst ‘Anticonceptie voor jou’. Dat geeft precies het doel van de koffer aan: het geven van voorlichting over de verschillende anticonceptiemethoden die er zijn, om daaruit een methode te kiezen die het beste bij jou past.
Er is namelijk zoveel meer dan de pil en het condoom, en hoewel deze bij goed gebruik heel betrouwbaar zijn gaat er nog wel eens iets mis. Welke vrouw is niet wel eens haar pil vergeten te slikken? Bij wie is nog nooit het condoom gescheurd of afgegleden?
In de koffer zit een handleiding voor het geven van voorlichting. Docenten bijvoorbeeld hebben daarmee goede informatie over alle middelen en de voor- en nadelen en kunnen gebruik maken van werkvormen.
Maar de koffer wordt zeker niet alleen in het onderwijs gebruikt. Ook veel GGD’s, huisartsen en verloskundigen hebben de koffer aangeschaft. Zeker voor mensen die nog nooit van alle opties gehoord hebben, laat staan hebben gezien, is de koffer een ideale hulp in de voorlichting over het voorkomen van ongewenste zwangerschap.
Uit dit project blijkt dat de koffers van Dankers op oneindig veel manieren ingezet kunnen worden. Een duidelijke bedrukking draagt uit wat het doel van de koffer is en een op maat ontwikkeld interieur draagt bij aan het gebruiksgemak.
Dankers is erin gespecialiseerd om projecten als deze in overleg met de klant te ontwikkelen en draagt oplossingen aan om een zowel functioneel als optisch indrukwekkend resultaat neer te zetten. Dit tot grote tevredenheid van onze klanten!
De biomedische technologie is op dit moment nog niet ver genoeg om mensen met verlamde benen te genezen waardoor deze voor de rest van hun leven aan een rolstoel gebonden zijn. Project MARCH wil dit veranderen! Project MARCH is een studententeam van de TU Delft dat zich bezighoudt met het ontwikkelen van een innovatief en veelzijdig exoskelet, een gemotoriseerd robotisch harnas, dat ingezet kan worden om mensen met een dwarslaesie weer op te laten staan en te laten lopen. Dit jaar heeft Project MARCH met dit exoskelet als doel de “Cybathlon” te winnen.
Om deel te nemen aan deze wedstrijd en om het exoskelet te kunnen vervoeren naar verschillende locaties binnen de TU Delft is het belangrijk dat dit op een veilige manier kan gebeuren. Het team van Project MARCH heeft begin 2018 contact opgenomen met Dankers om te bekijken welke mogelijkheden hiervoor zijn en of Dankers het project wil sponsoren met een kist/koffer voor het transporteren van het exoskelet.
De visie van Project MARCH is het geven van volledige mobiliteit aan mensen met een lichamelijk beperking. Het project richt zich op mensen die vanwege ziekte of ongeluk verlamd zijn aan hun onderlichaam, waardoor zij de rest van hun leven gebonden zijn aan een rolstoel en hier de ongemakken van ervaren. Het is voor deze mensen vaak moeilijk of zelfs onmogelijk om de meest simpele dagelijkse bezigheden uit te voeren zoals naar de wc gaan, traplopen of boodschappen doen. Door het gebruik van het exoskelet kan de beperkte weer gaan en staan waar hij wil, waardoor het mogelijk is dagelijkse taken weer uit te voeren. Een ander voordeel is dat hij op ooghoogte kan communiceren met andere mensen, zonder dat er steeds op hem “neergekeken” wordt. Bovendien zal de gezondheid aanzienlijk verbeteren doordat de spieren zullen versterken, de werking van de darmen zal verbeteren, de kans op trombose af zal nemen en de doorligwonden zullen verminderen. Hierdoor wordt de totale conditie beter, waardoor de afhankelijkheid van zorgverleners en verzekeraars zal verminderen.
Project MARCH 2017-2018 heeft als doel de Cybathlon te winnen door met het ontwikkelde exoskelet voor mensen met een dwarslaesie vier onderdelen te volbrengen binnen acht minuten. Dit doel moet gehaald worden zonder ongemak te veroorzaken voor de gebruiker. De Cybathlon is een wedstrijd tussen verschillende studententeams die met zelf ontwikkelde exoskeletten zo snel mogelijk alledaagse handelingen moeten uitvoeren zoals opstaan, slalommen, helling lopen, deur openen en sluiten, over stenen stappen, schuine paden lopen en traplopen.
Dit jaar wordt er ook een Cybathlon Experience georganiseerd in Düsseldorf in september 2018. De Cybathlon Experience is een iets kleinere wedstrijd dan de Cybathlon. Project MARCH wil ook deelnemen aan deze wedstrijd en deze winnen zodat ze aan heel de wereld kunnen laten zien hoeveel er al mogelijk is met exoskeletten!
Bij Dankers staan we open voor projecten met een maatschappelijk belang, zeker als we hier mensen mee kunnen helpen die door een dwarslaesie aan een rolstoel gebonden zijn. Ontwerpers zijn dan ook meteen, samen met de studenten van Project MARCH, aan de slag gegaan om een flightcase te ontwerpen waar het exoskelet in een zittende positie in opgeborgen kan worden. Voor een optimale bescherming van het skelet is een schuiminterieur ontworpen waar het skelet keurig in past. Op deze manier wordt het skelet zo goed mogelijk beschermd tijdens het transport.
Zo’n kist is natuurlijk behoorlijk groot en zwaar. Om te voorkomen dat de kist te zwaar is om te verplaatsen wordt deze voorzien van zwenkwielen. Het oog wil ook wat en daarom is deze kist aan alle kanten heel herkenbaar bedrukt met schetsen van het exoskelet. Zo is er geen twijfel meer over de inhoud.
De studenten van Project MARCH zochten ook een opbergruimte voor diverse artikelen die bij het skelet horen. Bij Dankers hebben we hiervoor een oplossing gevonden in de vorm van een lade in de kist zodat alles bij elkaar op één plek verpakt en vervoerd kan worden.
Het team van Dankers Special Case Products B.V. wenst het studententeam van Project MARCH heel veel succes met de Cybathlon en de Cybathlon Experience en hopen dat ze veel profijt hebben van de gesponsorde flightcase!
Het gaat er natuurlijk om dat we de mensen met een dwarslaesie kunnen helpen. Het belangrijkste is dat zij door dit robotische harnas weer beter in staat zijn dagelijkse taken uit te voeren zodat het hun gezondheid en levensvreugde verbetert. Dat is waar we het voor doen!
100% Peli tot 40% lichter! De Peli Air koffers zijn ontworpen om dezelfde duurzaamheid te bieden als de 'classic' Peli Koffers, maar met vermindering van het gewicht van de koffers tot wel 40%, en welke met nieuwe, extra maten het huidige Peli- en Peli Storm-assortiment uitbreiden. |
![]() |
Het engineeringsteam van Peli stond voor de uitdaging om de componenten van de koffer lichter te maken, zonder afbreuk te doen aan de befaamde duurzaamheid van Peli. Dankzij de samenwerking met een team van materiaalwetenschappers, is het Peli gelukt de lichtste beschermingskoffers te ontwikkelen die momenteel op de markt verkrijgbaar zijn. |
Dankers Special Case Products B.V. heeft naast het watersnijden en frezen ook het lasersnijden aan de productie faciliteiten toegevoegd! Hiermee zijn de mogelijkheden nog groter en kunnen we op het gebied van personalisatie van interieurs en koffers mooie extra's bieden!